Vår förskola

Diabasen är en liten förskola med en härlig gård. Förskolan ligger nära naturen med både Hågadalen och Stadsskogen alldeles i närheten.

Verksamheten startade upp år 1965. Lokalerna är nyrenoverade, fräscha och särskilt anpassade för förskoleverksamhet. I anslutning till byggnaden har vi en egen utegård som inbjuder till lek och samvaro. I omgivningarna finns också andra goda lekmöjligheter. Utanför förskolans gård har vi skogen och Hågadalen som vi ofta använder för vår pedagogiska undervisning.

Diabasen förskola arbetar utifrån en gemensam värdegrund. Vi vill att alla, barn, vårdnadshavare och personal ska känna sig välkomna till oss. Verksamheten ska präglas av glädje att lyckas, lust att utforska och upptäcka samt nyfikenhet att lära. Barnens intresse och behov är utgångspunkten i vårt arbete.

Förskolan har utifrån lagen om förbud mot diskriminering och annan kränkning av barn, utformat en plan mot diskriminering och kränkande behandling. Verksamheten på förskola ska vara rolig, trygg och lärorik för alla barn. Vi arbetar med inriktningen att "Alla barn är allas barn".

Förskolan består av avdelningarna Katten och Solen
Avdelningarna har ett nära samarbete med varandra så barnen blir trygga med alla pedagoger. På Katten går de yngre barnen som är 1- 3 år. Under dagen är barnen uppdelade i mindre grupper.

Vattenlek i balja

Förskolans styrdokument
Alla förskolor i Sverige styrs i huvudsak av två dokument: skollagen och förskolans läroplan. Skollagen reglerar bland annat vilka rättigheter och skyldigheter barn och deras vårdnadshavare har. Läroplanen beskriver förskolans värdegrund, vad barnen ska få möta under sin tid i förskolan och vilket ansvar rektor och förskollärare har.